olej kokosowy

W ostatnim czasie jesteśmy wręcz bombardowani informacjami dotyczącymi wpływu tłuszczy na zdrowie człowieka. Podobnie jest z olejami wykorzystywanymi do smażenia – docierają do nas niejednokrotnie sprzeczne informacje – jedni zalecają olej rzepakowy, oliwę czy olej słonecznikowy, drudzy w kolei mówią, że jedyne stabilne tłuszcze to olej kokosowy, masło i smalec. A co mówi nauka?

Jaki powinien być olej do smażenia?

Choć smażenie samo w sobie jest procesem bardzo niezdrowym i ciężko mówić o tym, by miało pozytywny wpływ na zdrowie, to możemy zrobić całkiem sporo, by chociaż zminimalizować jego negatywne oddziaływanie na nasz organizm. By to zrobić, tłuszcz wykorzystywany do smażenia powinien mieć w sobie:

  • mało cholesterolu (podczas smażenia ulega on utlenianiu, przez co przekształca się w bardzo szkodliwe formy, wiązane ze zwiększaniem zapadnięcia na chorobę Alzheimera, zmianami miażdżycowymi, nowotworami, cukrzycą i wieloma innymi schorzeniami),
  • mało wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3 i omega-6) – zwłaszcza kwasy omega-3 bardzo łatwo ulegają utlenianiu, co również prowadzi do produkcji toksycznych związków,
  • jak najmniej katalizatorów utleniania (fosfolipidy i jony metali przyspieszają utlenianie)
  • jak najwięcej substancji antyoksydacyjnych (np. wit. E) – obniżają bowiem podatność na utlenianie. 

Jaki olej nadaje się do smażenia?

Idealny olej powinien być ubogi w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, ubogi w cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe (odpadają więc tłuszcze zwierzęce) i jak najbogatszy w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. 

Wymienione warunku spełniają trzy oleje, które możemy spotkać na polskim rynku. Pierwszy i najbardziej powszechny to oliwa z oliwek. Świetnie nadaje się do smażenia, zarówno jako oliwa rafinowana, jak i nierafinowana (w odróżnieniu od innych olejów nierafinowana jest nawet lepsza, dzięki obecności dużych ilości przeciwutleniaczy). Podobny w składzie jest olej z awokado i on również świetnie się sprawdza. Jeszcze jednym, choć już nie tak dobrym olejem, jest olej kokosowy. Jest on co prawda bardzo stabilny, ale ze względu na wysoką zawartość tłuszczów nasyconych należy używać go z umiarem. 

2 KOMENTARZE

  1. Tylko najlepsze produkty powinny być używane w kuchni do przygotowywania potraw. Podobnie jest z produktami do ich obróbki. Kwestia przyzwyczajeń typu olej rzepakowy, czy kokosowy albo yerba mate, czy kawa to kwestia indywidualna.

  2. Doskonale wiemy, że jakość produktu jest niezwykle ważna. Bez względu na to, czy to produkt gotowy, czy też składnik dania lub ten, który służy do jego przygotowania. Powinien być możliwie najlepszy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here